Kunstenaarsestafette: Rolina Nell
Bij de Kunstenaarsestafette beantwoorden lokale kunstenaars vragen en geven daarna het stokje door aan een ander die ook weer vragen gesteld krijgt. Doel is om lokale kunstenaars een podium te geven om zo meer bekendheid te krijgen en om meer te weten te komen over de verschillende werkstijlen en invalshoeken. Eerder dit jaar spraken we met Rolina Nell, beeldend kunstenaar.
Wie ben je en wat doe je, welk discipline beoefen je?
Ik ben Rolina Nell, beeldend kunstenaar. Ik schilderen, teken, maak muurschilderingen en installaties en exposeer mijn werk regelmatig in binnen- en buitenland. In 2001 ben ik afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving; Minerva in Groningen. Na het afronden van Academie Minerva verhuisde ik naar Rotterdam. In 2013 heb ik mijn atelier verplaatst van Duende studios in Rotterdam naar de boerderij in de Noordoostpolder bij Rutten waar mijn grootouders zich in de jaren vijftig vestigden en waar ik ben opgeroeid. De Noordoostpolder biedt de ruimte en rust om geconcentreerd te kunnen werken, maar mist de dynamiek en culturele diversiteit van de stad. Bijna jaarlijks werk ik daarom een bepaalde periode als artist-in-residence in een internationale stad. Een stad waar ik nieuwe inspiratie en contacten kan op doen ten behoeve van de ontwikkeling van mijn werk.
Sinds 2008 ben ik bestuurslid en curator van kunstenaarsinitiatief id11. Met id11 heb ik diverse exposities, projecten en artist residencies gerealiseerd in Delft. In 2013 hebben we een artist residency opgezet voor gastkunstenaars op de boerderij bij Rutten. In 2020 waren we betrokken bij de openluchtexpositie ‘EB’ op Werelderfgoed Schokland. In december hebben we met id11 de nachtelijke expositie ‘RAM’ georganiseerd, als onderdeel van de Lichtroute Noordoostpolder. Ik ben ook betrokken bij het platform about A woman. Met about A woman organiseren we exposities en rondetafelgesprekken waarin vrouwelijke kunstenaars in dialoog zijn over hun positie in de kunstscène.
Vrouwen en meisjes staan centraal in mijn werk, afgeleid van mijn eigen vrouw- zijn. Ik ben gefascineerd door universele houdingen en poses van vrouwen, die subtiel en cultuurgebonden toch een persoonlijkheid prijs geven. Het ontbreken van gezichten als een belangrijke menselijke kenmerk laat ruimte voor de verkenning van de vrouwelijke identiteit achter culturele codes. In mijn werk blijft de identiteit mysterieus en het verleden voelbaar, dat ik op een bijna fluisterende wijze de actualiteit in breng. Mijn werk ontstaat door waarneming en interactie met de omgeving en het dagelijks leven. Intuïtie en verbeelding spelen hierbij een belangrijke rol.
Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Home is where’ is de naam van het project waar ik op het moment de meeste tijd aanbesteed. Home is where?….. is de dringende vraag die me bezighoudt nu ik voor één september 2021 een nieuwe werk/woonplek moet hebben gevonden. Daarom ben ik op zoek (gegaan) naar tijdelijke opvanghuizen voor mijn schilderijen. Ik ontvang op het moment regelmatig mensen op mijn atelier die geïnteresseerd zijn in mijn werk en tijdelijk op een schilderij van mij willen passen. Nu de meeste presentatieplekken dicht zijn, kan mijn werk zo toch gezien worden en nog wel vanuit de eigen stoel.
Waar ik terecht kom is nog ongewis, maar een deel van mijn werk heeft een tijdelijk plek gevonden in een groeiend aantal huizen verspreid over het land. Naast het opruimen, archiveren en spullen weggeven, wat een verhuizing met zich meebrengt, gaat het maken ook gewoon door. Zo ben aan het experimenteren met laarzen, beton en stoelen, een onderzoek voor een nieuwe te maken installaties voor de expositie ‘Eindeloos’ van Dijken van Wijven in juli-september 2021.
‘Eindeloos’ is een buiten expositie op Noord-Beveland op en bij de dijk aan de Oosterschelde in Zeeland. Tussendoor kruip ik achter mijn Mac om project voorstellen te schrijven voor een kunstroute, een open call over eenzaamheid en artist-in-residence in Brabant. Eens per maand wissel ik van gedachten via Skype met mijn drie collega’s van about A woman over onze komende expositie ‘Witte Wieven’ in mei 2022 in Enschede en het werk wat we daarvoor gaan maken. ‘Witte Wieven’ is in mei 2022 te zien. Meer informatie vind je op https://www.xpo.nu.
Waar werk je het liefst aan een kunstwerk?
Ik werk het liefst in mijn eigen atelier of in een stad ergens op de wereld als artist-in-residence. Mijn voorkeur gaat dan uit naar Leipzig, een stad in het oosten van Duitsland welke ik, na mijn residency daar in 2015, ieder jaar graag weer even bezoek. Zo nu en dan, waar mogelijk, een muurschildering maken doe ik toch ook heel graag.
Welk kunstwerk had je zelf wel willen maken?
Ik had de schilderijen van Hyun-Sook Song wel willen schilderen. Song is van Koreaanse afkomst en geeft vaak uitdrukking aan nostalgische herinneringen van haar geboorteland. Ze schildert ook eitempera (pigmenten gemengd met een eierdooier) op een transparante manier. Het schilderij ‘7 Brushstrokes / Brushstrokes – Diagram’ uit 2017 is 170 x 120 cm is een redelijk groot schilderij waar maar weinig op te zien is. Ik hou ervan dat het schilderij gemaakt is in slechts een paar aangebrachte kwaststreken. Je kunt zien dat ze uiterst geconcentreerd werkt. Een mooi poëtisch, kort en simpel maar krachtig schilderij. Al mijn zintuigen worden er door geprikkeld.
Wat voor project wil je in de toekomst nog gaan doen?
Dat is nu nog geheim. Als je je abonneert op mijn nieuwsbrief kom je dat als eerste te weten: https://rolinanell.nl/contact.
.